Rakennuksen ennaltaehkäisevä kunnossapito, kustannussäästöjä ja terveempi ympäristö modernin sisäilmapalvelun avulla
Moderni sisäilmapalvelu helpottaa rakennuksen ennaltaehkäisevää kunnossapitoa ja tuo kustannussäästöjä
Kiinteistö-
ja rakennusala on yksi Suomen vanhimmista toimialoista eikä ihmekään, että
vanhat toimintatavat ovat edelleen tiukasti osana nykypäivän prosesseja.
Konservatiivinen kiinteistöala on toistaiseksi omaksunut muita aloja hitaammin
digitalisaation ja tietotekniikan mahdollisuuksia osana liiketoimintaansa,
mutta vihdoin alan edelläkävijät ovat muuttamassa vanhoja toimintatapojaan.
Perinteisessä
reaktiivisessa kunnossapidossa noudatetaan rakennukselle suunniteltua
huolto-ohjelmaa ja poikkeamiin reagoidaan käyttäjien tai huoltohenkilökunnan
palautteen perusteella. Tällä toimintatavalla on kuitenkin mahdotonta
varmuudella todeta kiinteistön toimivan suunnitellusti, sillä suoritettujen
toimenpiteiden onnistumista tai toivottujen sisäilmaolosuhteiden toteutumista
ei seurata.
Kiinteistöjohto nojaa edelleen käyttäjien reagointiin
Perinteiseen
kiinteistön teknisen elinkaaren hallintaan sisältyy rakentamisen lisäksi paljon
hoitoa, huoltoa ja korjaamista. Rakentamista seuraa aika, jolloin kiinteistö
pyritään säätämään toimimaan oikein ja sille määritetään huolto-ohjelma, jonka
mukaan ajankohtiin liittyvät huoltotoimenpiteet, kuten ilmanvaihtosuodattimien
vaihto tai patteriverkoston tasapainotus suoritetaan. Huolto-ohjelmaa
noudattamalla varmistetaan, että kiinteistö toimii oikein ja suunnitellusti.
Vai varmistetaanko?
Perinteiseen
reaktiiviseen toimintamalliin liittyy oma haasteensa, sillä se perustuu
olettamukseen kiinteistön oikeasta toiminnasta, mikäli palautetta poikkeamista
ei tule ja huoltotoimenpiteet toteutetaan ajallaan. Toiminnan ollessa
reaktiivista ongelmiin tartutaan vasta, kun ne ovat jo ilmenneet ja kiinteistön
käyttäjät ovat alkaneet reagoida ja valittaa siitä. Korjaustoimenpiteen jälkeen
korjauksen onnistumisen mittarina on käyttäjäpalautteen vähentyminen.
Pahimmassa tapauksessa käyttäjän on soitettava ylläpidolle useaan kertaan ennen
kuin todellinen ongelma on ratkaistu. Kun ongelma on vihdoin saatu ratkaistua,
käyttäjä on todennäköisesti ollut jo pitkään tyytymätön kiinteistön
olosuhteisiin ja käyttäjän luottamus kiinteistön ylläpitoon on menetetty.
Pahimmassa tapauksessa käyttäjät ovat sairastuneet huonosta sisäilmasta, ja rakennus on vaurioitunut pitkään
väärin toimiessaan niin merkittävästi, että se lyhentää rakennuksen elinkaarta
ja aiheuttaa mittavia odottamattomia kustannuksia.
Uusi
ennaltaehkäisevä malli tarjoaa varmuuden sisäilmasta, taloudellisia hyötyjä ja
terveellisen ympäristön
Mitä
jos reaktiivisen toiminnan sijaan voitaisiin seurata toivottujen olosuhteiden
toteutumista ja tehtyjen toimenpiteiden onnistumista? Mitä jos käyttäjille
viestittäisiin avoimesti olosuhteista ja heidän mielipidettään olosuhteisiin
kuunneltaisiin ja käytettäisiin hyväksi rakennusta säädettäessä? Nykyaikaista
teknologiaa hyödyntämällä rakennuksen oikeaa toimintaa, käyttäjätyytyväisyyttä
ja sisäilmaolosuhteita voidaan mitata, seurata ja valvoa vuorokauden ympäri
– jatkuvasti ja reaaliajassa.
Rakennuksen
toiminnan lopputulosta, sisäilmaolosuhteita, kuten paine-eroja, lämpötilaa ja
hiilidioksiditasoja jatkuvasti mittaamalla voidaan saavuttaa varmuus
rakennuksen oikeasta toiminnasta. Rakennuksen toimiessa oikein, rakenteellisten
riskien todennäköisyys pienenee merkittävästi ja samalla varmistetaan
rakennuksen käyttäjille mukavat ja turvalliset olosuhteet. Poikkeamat
rakennuksen toiminnassa havaitaan heti niiden synnyttyä, ja korjaustoimenpiteet
saadaan tehtyä jopa ennen kuin rakennuksen käyttäjät ehtivät ongelmaa edes
havaita. Luottamus kiinteistön ylläpitoon kasvaa, kun käyttäjille tarjotaan
mahdollisuus myös henkilökohtaisesti seurata hyvän sisäilmatyön tuloksia ja
antaa olosuhteista palautetta. Mitatun ja koetun sisäilmatiedon avulla rakennus
saadaan toimimaan oikein niin, että käyttäjien toiveet on huomioitu, ja
rakennuksen toiminnan sekä käyttäjätyytyväisyyden kehitystä voidaan seurata.
Freesi-sisäilmapalvelun proaktiivisen
eli ennakoivan kunnossapidon työkalujen avulla kaikki tämä on mahdollista.
Toimiviksi todistettujen digitaalisten sisäilmajohtamisen työkalujen lisäksi
Sisäilmapäällikkömme auttaa asiakasta johtamaan muutosta uuteen
ennaltaehkäisevään toimintatapaan ja saavuttamaan parempia tuloksia sisäilmatyössä.
Me
ja Freesi-sisäilmapalvelumme auttavat Sinua olemaan parempi sisäilmajohtaja:
ennaltaehkäiset sisäilmaongelmia, optimoit kiinteistökantasi
sisäilmaolosuhteet, parannat energia- sekä kustannustehokkuutta ja parannat
käyttäjätyytyväisyyttä koko kiinteistökannassasi.


Comments
Post a Comment