Sisäilmaongelmat ja kuinka ne ratkaistaan
Sisäilma on ennen kaikkea käyttäjän kokemus
rakennuksen tuottamista olosuhteista – kun sisäilma on kunnossa, sitä ei
pitäisi huomata. Sisäilmaan ja siitä syntyviin ongelmiin vaikuttavat monet
tekijät, kuten olosuhteet eli ilmanvaihto, lämmitys ja painesuhteet. Lisäksi
esimerkiksi talotekniikalla, rakenteilla ja niiden terveellisyydellä sekä
rakennuksessa käytetyillä materiaaleilla on iso rooli sisäilmakokonaisuudessa.
Sisäilmaongelmat ovat paljon muutakin kuin hometta rakenteissa
Yhdistävänä tekijänä edellä mainituille on
sekä mitatun että koetun sisäilmatiedon puute. Hajallaan oleva tai jopa
puutteellinen tieto vaikuttaa käyttäjäkokemukseen eivätkä
kiinteistönomistajatkaan välttämättä osaa yhdistellä näistä palasista loogista
kokonaisuutta, josta ongelmakohdat havaitsisi vaivattomasti. Ongelmat sisäilmassa ovat paljon
muutakin kuin esimerkiksi hometta, ja jopa 90 prosenttia ongelmista johtuu
yksinään olosuhteista.
Sisäilman laadun selvitystyö hukkaa useimmiten resursseja
Tavallisesti sisäilmaan liittyvät
toimenpiteet ovat reaktiivisia – pyritään sammuttamaan jo syttynyt tulipalo.
Kiinteistön käyttäjien palautteeseen reagoidaan, josta alkaa selvitystyö. Siinä
tapauksessa otetaan selvää, mikä kiinteistössä mättää. Sisäilmaa tutkitaan ja
mitataan useitakin kertoja, jonka jälkeen jäljitetään ongelman alkuperä. Kun se
on paikannettu, asiasta raportoidaan ja suoritetaan tarvittavat toimenpiteet.
Sen jälkeen jännittyneenä odotellaan, ovatko toimenpiteet purreet ja tuleeko
käyttäjiltä tyytymätöntä palautetta. Mikäli ongelmat jatkuvat, aikaa ja
energiaa vievä prosessi alkaa jälleen kerran uudelleen, mikä on vaivalloista ja
kallista.
Freesi apuun ennaltaehkäisevässä sisäilmatyössä
Freesi-sisäilmapalvelu tarjoaa mitattuun
tietoon perustuvan ja johdetun prosessin, jossa korostetaan ennakoivan työn
tärkeyttä. Jos rakenteissa on selvä kosteusvaurio, täytyy se toki yhä avata ja
tutkia, mutta Freesin avulla pääsee pureutumaan helpommin olosuhteisiin ja
niiden parantamiseen. Lisäksi varmistetaan niin ikään myös korjaustoimenpiteiden
onnistuminen.
On ensiarvoisen tärkeää ylläpitää luottamusta
kiinteistön käyttäjiin viestimällä mahdollisimman avoimesti ja reaaliaikaisesti
kiinteistön sisäilman laadusta. Kun kahvipöytäkeskustelua käydään asian
tiimoilta, voi se istuttaa aiemmin sisäilmaan tyytyväisen käyttäjän mieleen
ajatuksen siitä, että jotain saattaakin olla vialla. Erityisesti
sisäilmakartoitusten jälkeen on hyvä käydä tulokset läpi ja viestiä
korjaustoimenpiteiden onnistumisesta luotettavasti.
Tiedolla johtamisella voi merkittävästi
parantaa sisäilmaa mitatulla faktatiedolla, järjestelmällisella tavalla johtaa
ja säännöllisellä, ennakoivalla työtä. Palvelulla pyritään nimenomaan
ennaltaehkäisemään sisäilman ongelmia, ja tukahduttamaan mahdollisia tulipalon
alkuja.
Kiinnostuitko Freesistä? Täytä yhteydenottopyyntö tai
varaa suoraan aika myyjältämme. Täältä löydät lisätietoa palveluistamme: www.iisy.fi/palvelut
Alkuperäinen sisältö lähetetty: https://iisy.fi/2020/05/21/sisailmaongelmat-ja-kuinka-ne-ratkaistaan/

Comments
Post a Comment